Hey! Keep calm i'm a backpacker - Reisverslag uit Huaidian, China van Brechje Hendriks - WaarBenJij.nu Hey! Keep calm i'm a backpacker - Reisverslag uit Huaidian, China van Brechje Hendriks - WaarBenJij.nu

Hey! Keep calm i'm a backpacker

Blijf op de hoogte en volg Brechje

18 December 2014 | China, Huaidian

Hallotjes,

Het is weer tijd voor een update!
Ondertussen dus in Laos aangekomen werden we gelijk geconfronteerd met de verschillen. Het eerste verschil is dat ons geld verandert van baht naar kip. We merkte al snel dat als je hier het meest aangeschreven bedrag pint voor ons als 'Nederlanders' nog niet zoveel voorsteld. Ik heb dus bij de grens 1 miljoen kip gepind wat dus 100€ is.. Het andere verschil is dat ik en Antoinette van het toeristische zuidelijke Thailand afkomen en nu waren beland in het plaatsje huai xin (net over de grens) waar het ineens een stuk rustiger is. de wegen zijn heel slecht en we moeten savonds echt opzoek naar een barretje met een beetje sfeer en muziek.
We hadden een Chil dagje ingelast maar na ons ontbijt voelde ik toch al snel de drang om wel wat te gaan ondernemen dus besloten we onze Chil dag voort te zetten en onze nagels en teennagels te laten doen. In Thailand zit in elke straat wel een manicure maar geen idee of ze dat hier ook hadden?! We hadden ondertussen wel al wat contact gemaakt met de receptie en Het hostel werd gerund door een hele familie met opa Oma dochters en kleinkinderen. Hele vriendelijke mensen! Niet geheel onbelangrijk want dat viel ons ook wel op aan Laos.
We vroegen of iemand onze nagels kon doen en toen kwam oma haar roze nagels laten zien en vroeg of we dit bedoelde. Het was 20.000 kip wat omgerekend €2 is dus daar hoefde we het niet voor te laten. binnen no time was er een meisje op een scootertje met een paar bakjes water en een paar nagelakjes.
We zijn die dag ook nog naar een monnik dorpje geweest. Ik zag monniken eerder als zwijgende oranje budha erende mannen maar deze monnik was goodlooking, sprak goed Engels (beter als mij) was slim en was ook nog eens oprecht geïnteresseerd in onze cultuur. Super leuk! +1 voor de monniken.
Savonds gingen we opzoek naar een leuk eettentje. We keken vragend om ons heen waarop een jongen vroeg hey where are you going? Ik zei Holland! Ik verstond where are you from? We begonnen allebei te lachen. Zo zie je maar weer hoe makkelijk de eerste openingszin kan zijn haha
We zijn uiteindelijk meegeweest naar een all you can eat fish food. In het begin dacht ik dat ik bij fear factor opdracht 2 zat maar al met al was het me toch meegevallen. Ik heb zelfs inktvis op! Verstand op 0, Chili sausje erover en het was denk ik het moment en de sfeer wat me heeft doen overhalen. De avond afgesloten met een mojito en een potje tafelvoetbal.

De dag erna gingen we met de slowboat over de mekong (bekendste rivier van Azië) varen. We zouden overnachten in het plaatsje pakbeng en de volgende dag weer optijd verder varen naar luang prabang. We moesten 9:30 klaar staan dus wij met ons goede gedrag een kwartier van te voren ready to go maar de boot vertrok pas 2,5 uur later... Voor ons gevoel zaten we al een hele dag op oncomfortabele stoelen in de hitte te wachten.. en de dag/tocht moest nog beginnen..
We besloten dan nog maar een sigaretje te gaan roken.. Om de tijd wat te doden..
Op dat moment komen er 3 Nederlandse meiden langs. Het klikte eigenlijk meteen en wilden bij elkaar gaan zitten maar wat bleek nu dat de boot overvol was wat ook duidelijk zichtbaar was.. Want er was naast de 100 kleine bezette stoeltjes alleen nog maar plek op de grond of bij de motor.. Leuk was anders! de meiden konden er niet meer op. Opeens riep er een man dat er 25 mensen van deze boot afmoesten en dat er een andere klaar stond. Onze eerste reactie was 'ja duh... Dat gaan wij niet doen' maar de meiden pasten sowieso niet meer en onder het motto 'erger als dit kan het toch niet worden..' zijn wij ook geswitcht van boot.
Aangekomen bij de andere boot kon ik wel een dansje maken van geluk. Dit was het lange wachten toch wel waard geweest! Terwijl we 3 minuten geleden nog hutje mutje op elkaar zaten was dit een boot met tafels en luxe banken. Helemaal super! We hadden een gitarist op de boot en hebben liedjes gezongen en spelletjes gespeeld. We vormde ondertussen heel spontaan een leuk groepje waar we dus een aantal dagen mee hebben opgetrokken.
Aangekomen in pakbeng en in het vooruitzicht die dag erna nog zo'n dag te hebben, hadden we een plan gemaakt, de boot vertrok om 9 uur dus we zeiden tegen iedereen dat ze rond half 9 daar moesten zijn. Wij sneaky en een beetje gemeen stonden er nog voor 8 uur om 'onze' boot te kapen.
Zo GeZegt zo gedaan! Maar er waren toch ook nog meerdere mensen met dit slimme idee maar het belangrijkste was dat wij met ons groepje van gister erop zaten :)
In luang prabang hadden we een aantal hostels in dezelfde straat geboekt dus iedereen had zich opgefrist en zijn op verkenning gegaan. Er was een hele leuke night market maar besloten om morgen terug te gaan omdat iedereen honger had. We liepen de straat uit en kwamen bij een kraampje waar je je hele bord kon vol laaien (wel vegetarisch) voor omgerekend 1€
Ik word alweer blij bij de gedachten zoveel lekker eten voor zo weinig geld
maar wel apart want daarna koop ik een zakje m&m's voor hetzelfde bedrag...
Daarna zijn we naar Utopia (bekende backpackersclub) geweest maar hier sluit alles om 23:30... En is het hier dan gebruikelijk dat het feest doorgaat op de bowling baan,
Iedereen op Blote voeten, TL lichten en muziekje aan een biertje of in mijn geval spytje in de hand en bowlen maar! Leuk om eens meegemaakt te hebben!
We zijn verder nog naar de prachtige lichtblauwe watervallen in luang prabang geweest en toen weer door naar vang vieng voor eigenlijk maar 1 ding: het tuben. Een soort kroegentocht in het water. Je ligt in een band en dobbert over de rivier tussen de super mooie omgeving!
Er zijn 4 barren en We zijn ongeveer een uurtje bij elke bar geweest. daar at je een shotje of bestel je wat drinken en krijgt een armbandje. Het zonnetje scheen, de alcohol ging er ook goed in en we waren met een gezellige groep dus de sfeer kwam er al snel in!
Ik moet wel zeggen dat we deze dagen weer besef wat kou is, we hoorde dat het hier wintertijd was dus savonds kan het flink afkoelen.
Ik heb voor het eerst ook mijn vest legging en dichte schoenen aan.
En we hebben gegeten bij een kampvuurtje.
De meiden met wie ik nu aan het reizen ben zitten bijna aan het eind van hun reis dus hebben best wel strak gepland. We besluiten dus al snel om weer verder te gaan naar de 4000 eilands waar we een realext dagje hebben gehad en vanuit daar gaan we verder naar phnom pehn in Cambodja.
We hebben al een paar lange reizen erop zitten om van plaats maar plaats te komen maar die verhalen zal ik jullie besparen. Mijn slechte gewoonte van thuis is beter 1 minuut te laat dan 10 minuten te vroeg en voor mijn gevoel moet ik het hier allemaal inhalen want volgens mij vinden ze het hier de normaalste zaak van de wereld om je 2 uur te laten wachten..
Maar dan denk ik bijmezelf: hey keep calm im A backpacker
Haha
Allemaal een hele fijne kerst toegewenst!

Jingle bells from Brechje

  • 18 December 2014 - 19:42

    Paul:

    Ha meisie, mooi om je verslag weer te lezen. Veel ervan had je al geschreven maar leest mooi zo achter elkaar en op jou manier..Haha. Nog veel plezier..je Pa.

  • 18 December 2014 - 20:04

    Babel:

    Hoi lieve brech!
    Wat een leuk leesvoertje weer, zo te horen heb je het nogsteeds goed naar je zin!
    Je maakt een hoop mee daar!
    Vanavond is de finale van expeditie robinson, raar dat ik dat eerst altijd bij jou ging kijken.
    Helaas moet ik die avondjes nog ff missen maar dat halen we als je terug bent dik en dubbel in!
    Nou spreek je wel weer op de app

  • 18 December 2014 - 21:34

    Diny:

    Ha die Bregje, leuk om je verhaal te lezen en je te volgen. Wat maak je toch veel mee, een hele ervaring , super leuk meiske en geniet ervan, hier regent het de hele dag, bah bah. Geen witte kerst hier, vele lieve groetjes uit Handel.

  • 18 December 2014 - 23:30

    Paul Linssen:

    Wat een leuke verhalen allem Brechje en wat een avontuur! Jij ook fijne feestdagen en kom gezond weer terug straks!!

  • 19 December 2014 - 09:44

    Evelien:

    hoi lieve brech!
    Elke keer weer leuk om je verhaal te lezen!!
    En t schiet ook alweer op voor je t weet ben je alweer thuis..
    Dus geniet er nog maar ff flink van;)
    Xxxxxx liefs Evelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Huaidian

Brechje

Actief sinds 07 Nov. 2014
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 5776

Voorgaande reizen:

10 November 2014 - 13 Januari 2015

Thailand en meer

Landen bezocht: